soulzzzAvatar border
TS
soulzzz
Ijazah Atau Pengalaman Lebih Penting?

WELCOME TO MY THREAD


Bukti no repost
Spoiler for no repost:


budayakan

[QUOTE=]
Jika anda sebagai majikan yang mana anda utamakan dahulu?

Secara logiknya majikan pasti akan memilih yang berpengalaman untuk melaksanakan kerja atau tugasan yang diberikan. Pengalaman pastinya lebih berharga dari sekeping ijazah yang kononnya dianggap lebih bernilai. Ya, ijazah bernilai kerana untuk mendapatkannya terpaksa belajar sehingga 3-5 tahun. Namun nilai kerja belum boleh ditentukan dari sekeping kertas yang anda terima.

Saya bertemu dengan seorang remaja yang berusia 19 tahun ketika saya singgah di sebuah restoran Ice Room di Bandar Baru Bangi. Melihatkan usia yang masih muda saya bertanyakan padanya apa kerja yang telah dilakukannya? Yang menarik perhatian saya remaja perempuan ini berhenti sekolah pada usia 14 tahun dan sudah mulai bekerja untuk menyara keluarga. Sehingga hari ini beliau telah berpengalaman 7 tahun dan mempunyai pengalaman dalam pelbagai lapangan kerjaya.

Sayangnya pasti remaja ini tidak mampu mendapat tempat yang lebih baik hanya kerana tiada ijazah yang membolehkan dirinya layak sekalipun beliau berpengalaman. Hari ini ramai graduan yang baru keluar dari IPT dengan pangkat ijazah belum tentu dapat memberikan komitmen yang tinggi serta komited dengan kerjaya mereka. Pada saya jika kerja hanya untuk mendapatkan gaji bulanan pastinya kemahiran tidak akan dapat berkembang dan tidak dapat membina karisma diri dengan baik.

Sudah tiba waktunya dalam ruang transformasi hari ini, kita menilai individu dengan lebih terbuka agar bidang kerjaya akan dapat berkembang dengan pesat dan maju.
[/QUOTE]


[QUOTE=]
sekian gan dari ane mohon maaf kalo masih terdapat kekurangan.. maklum gan TS hanya manusia biasa yang tak luput dari kesalahan.. kalo Trit yang TS bikin ini berkenan, boleh dong emoticon-Blue Guy Cendol (L)emoticon-Blue Guy Cendol (L)emoticon-Blue Guy Cendol (L)atau emoticon-Rate 5 Staremoticon-Rate 5 Staremoticon-Rate 5 Star ya
[/QUOTE]
[QUOTE=]
mampir ke thread ane yang laen gan..

[/QUOTE]
0
3.7K
30
GuestAvatar border
Guest
Tulis komentar menarik atau mention replykgpt untuk ngobrol seru
Mari bergabung, dapatkan informasi dan teman baru!
The Lounge
The LoungeKASKUS Official
922.9KThread82.8KAnggota
Terlama
GuestAvatar border
Guest
Tulis komentar menarik atau mention replykgpt untuk ngobrol seru
Ikuti KASKUS di
© 2023 KASKUS, PT Darta Media Indonesia. All rights reserved.